'Zich eigenschappen aanmeten en daarover opscheppen is in wezen vrijwillig bekennen dat je ze niet hebt.'

A. Schopenhauer




'Je leeft maar heel kort,
maar een enkele keer
En als je straks anders wilt,
kun je niet meer
Mens durf te leven'


Ramses Shaffy




'Follow the three R's: Respect for yourself, Respect for others and Responsibility for all your actions.'

Dalai Lama




'Gekken vindt men overal, zelfs in gestichten.'

George Bernard Shaw (1856-1950)




'Als je eenmaal zelf bevrijd bent, bevrijd dan ook anderen. Als je eenmaal op de andere oever bent aangekomen, help dan ook anderen die te bereiken.'

Boeddha




"Gevoel voor humor begint bij gevoel voor verdriet."

Toon Hermans




"Time you enjoy wasting was not wasted."

John Lennon




"Het huidige moment is het mooiste geschenk dat we hebben".

Thich Nhat Hanh




"De vrouwen weten beter hun hartstochten te beteugelen dan hun behaagzucht."

Francois de la Rochefoucauld
1630-1680




"Afscheid nemen is met dankbare handen aannemen al wat herinnering waard is."

Anoniem




« heuvels en kleine weg… | Home | Tja »

de kip en het ei

Geachte anti Israël demonstranten,

Laat ik beginnen met te vertellen dat ik lang heb nagedacht of ik dit logje moest plaatsen. Ik wil het namelijk liever niet over politiek hebben hier op dit web-log. De doorslag dat ik het wel plaats, is de weblog van senator Anja Meulenbelt van de SP. Ik wilde namelijk een comment bij haar plaatsen, maar dat kon niet. Mevrouw Meulenbelt accepteert namelijk alleen maar reacties die haar mening steunen. Ik voelde me niet gehoord en dat frustreerde me nog al. Vandaar deze brief.

Wat ik vooral wil zeggen dat ook ik de oorlog in Gaza veroordeel. Ik vind het geweld afschuwelijk en betreur de onschuldige doden, maar ik vind wel dat de Israëli's het recht hebben zich te verdedigen. Ik weet dat Hamas niet democratisch gekozen is en dat het merendeel van de Palestijnen er dus geen zak aan kan doen dat Hamas maar raketten op Israël bleef afvuren, maar toch. Hamas is de vertegenwoordiging van de Palestijnen. Helaas.

Ik veroordeel het geweld, maar ik veroordeel ook jullie woorden tijdens de anti Israël demonstratie. Jullie hebben recht op je demonstratie. Iedereen heeft recht op zijn of haar mening, maar waarom jullie mij dood willen hebben, is me een raadsel. Ik wil jullie namelijk absoluut niet dood hebben. Al schijnen sommigen van jullie de dood mooier te vinden dan het leven, ik gun jullie een geweldig leven.

Maar goed. De ironie is natuurlijk wel dat die hele staat Israël is ontstaan omdat jullie voorouders al zo de pest aan mijn voorouders hadden. Omdat jullie voorouders mijn voorouders ook al dood wilden. Eeuwenlang werd geprobeerd de joden uit te roeien, vandaar dat ze nou eindelijk wel eens een eigen land wilden, zodat ze zich ook kunnen verdedigen. Zodat ze niet met de anti-semieten samen hoefden te leven. Eigenlijk werd er een eigen ghetto gecreëerd. Bespaarden we jullie de moeite ons daar in te stoppen.

Laten we eerlijk tegen elkaar zijn. De staat Israël bestaat pas sinds 1948, maar voor '48 werden er in het Midden Oosten al duizenden joden vermoord. Om een voorbeeld te geven, de groot mufti van Jeruzalem Haj Amin Al-Hoesseini (overigens de oom van Jasser Arafat) had een innige vriendschap met Hitler, woonde zelfs in Nazi Duitsland en had een deal met zijn goede vriend Adolf gemaakt de joden uit te roeien.
En laten we ook vooral niet vergeten dat toen de staat Israël werd uitgeroepen (waar de Palestijnen overigens de helft van kregen aangeboden, maar dat niet wilden, terwijl het gebied officieel ook niet van hun was), er in Jemen, Marokko, Syrië, en Libië meteen pogroms tegen joden plaatsvonden en ze werden verdreven uit de steden waar ze eeuwen hadden gewoond. Dat ze werden gedwongen naar Israël te emigreren en vaak al hun bezittingen moesten achterlaten.
In 1946 leefden in de Arabische landen circa een miljoen joden. In 2000 waren het er minder dan 10.000. In 2003 vroeg een speciaal hiervoor opgerichte organisatie, Justice for Jews from Arab Countries, aandacht voor deze etnische zuivering. Een rapport meldt dat circa 600.000 joden naar Israël hebben moeten vluchten. De waarde van hun geconfisceerde bezit (land, huizen, winkels, bedrijven, fabrieken) zou rond de 100 miljard dollar bedragen.

'Toch hoort Israël daar niet', zullen jullie roepen. 'Dat land is van de Palestijnen'.
Maar dat is natuurlijk niet helemaal waar. Dat weten jullie ook. Een gedeelte van de Palestijnen woonde inderdaad in Palestina. Maar een groter gedeelte kwam uit Jordanië, Libanon, Syrië, Egypte en Irak. Ze kwamen tussen 1880 en 1947 om economische redenen naar Palestina toe.
Het meest bizarre is eigenlijk nog wel dat toen een de oorspronkelijk Jordaanse en Libanese Palestijnen na 1947 terug wilden naar hun thuislanden, dat niet mocht. Ze werden in vluchtelingenkampen gestopt en streng bewaakt. Velen wonen daar nog steeds. Waarom, vraag ik me dan af.

Natuurlijk trek ik me het lot van de Palestijnen aan. Nogmaals, ik veroordeel de situatie, gun hun ook een land (vooral omdat ze bij hun eigen broeders niet welkom zijn) en het liefst zou ik willen dat iedereen in vrede naast elkaar kan leven. Overal ter wereld trouwens.
Maar deze log heet niet voor niets 'de kip en het ei'. Israël is ontstaan uit, hoe raar het ook klinkt, anti-semitisme. En als ik jullie dan hoor roepen: 'Hamas, Hamas, joden aan het gas', dan weet ik weer precies waarom Israël er is en waarom Israël nodig is.

De kip en het ei.
Iedereen geeft elkaar de schuld en iedereen heeft schuld. Maar zo wordt er nooit wat opgelost.
Ik wil jullie niet haten, maar als jullie roepen dat ik dood moet, wordt dat een beetje moeilijk.
Laten we hier mee stoppen. Alsjeblieft.

Hoogachtend,
Kaat
Al 28 reacties

Hoi Kaat,

ben regelmatige lezer van je leuke blog, heb echter nog nooit gereageerd. Maar wilde je graag zeggen, dat ik getroffen wed door je blog van vandaag..Ben het helemaal met je eens! het verbaast me al tijden, dat je de pro Palestina mensen zelden hoort over de terreur en onderdrukking door de Hamas, die de bewoners gebruikt als schild! vr gr jos!

Jos - 13 Januari '09 - 13:47

lijkt me duidelijk zo…

gewebkijk () (URL) - 13 Januari '09 - 15:19

Waarom niet de wijste zijn? En zelf stoppen?

annegien () - 13 Januari '09 - 16:17

Jos; dat verbaast mij ook. Zo'n Anja Meulenbelt bijvoorbeeld belicht de zaak alleen maar van Palestijnse kant. Ze veroordeelt het geweld richting Israel totaal niet. Ik begrijp niet dat een politica dat zo maar kan doen. Het is hoor en wederhoor, dat heb ik haar ook gemaild.
annegien; ik ben het helemaal met je eens en wil ook dat Israël stopt. Het probleem is alleen dat Israël tot nu toe altijd de eerste is die stopt en het dan een paar weken later weer begint. Ik wil de schuld niet bij de Palestijnen leggen, maar Hamas, de vertegenwoordigers, dat zijn echt idioten. Die willen een conflict. Zelfs Abbas en Egypte hebben de raketaanvallen van Hamas veroordeeld en gezegd dat Hamas dit aan zichzelf te danken heeft.


Kaat - 13 Januari '09 - 16:51

Helemaal mee eens, Kaat. Je weet tenminste de geschiedenis ook.
Veel te veel mensen reageren op een momentopname en doen geen moeite om het waarom te weten.
Het is natuurlijk een probleem dat nauwelijks kan worden opgelost. Elke dode heeft een familie die de volgende tientallen jaren boos blijft en die boosheid en haat doorgeeft aan de volgende generatie.

UncleB () (URL) - 13 Januari '09 - 17:04

Ik ben ook blij met jou Kaat ;)

Soes (URL) - 13 Januari '09 - 17:48

Ik ben geen hartstochtelijk supporter van een van beide clubs. Er is weer een periode dat de partijen ook ver buiten de Gazastrook lijnrecht tegenover elkaar staan. Dat is al zo veel vaker gebeurd.
Jouw smeekbede om ermee te stoppen, is heel goed, maar ik ben heel erg pessimistisch.

jack of hearts (URL) - 13 Januari '09 - 19:39

UncleB; het is precies wat u zegt, mensen reageren op de momentopname, maar kennen de geschiedenis niet.
Soes; wat ik tegen UncleB zeg, jij kent de geschiedenis gelukkig wel, getuige de film dat je hebt geplaatst.
@jack of hearts; helaas ben ik dat ook.


Kaat - 13 Januari '09 - 20:50

hoi Kaat,

Ben een trouwe bezoeker van je blog en heb dit stukje met interesse gelezen. Ik volg de politiek niet intensief maar probeer wel op de hoogte te blijven. Dit conflict is al jaren aan de gang en het valt me iedere keer op dat weinig mensen er iets van weten. Dat er überhaupt weinig concrete en objectieven bronnen zijn. Dat is lastig en ook een beetje vreemd. Ik zou graag meer willen weten om gefundeerd een mening te vormen. Jouw stukje draagt alweer een stukje bij. Als je leestips hebt, graag!! Voor nu veroordeel ik vrijwel al het geweld, zeker als het is door een groepering die mensen idd als schild gebruikt. Met die nuance dat iedere groep bestaat uit individuen en dus niet perse de vertegenwoordiging de groep vertegenwoordigd. Tot meer mooie stukjes, Daniëlle

Danielle (URL) - 13 Januari '09 - 22:04

Weet je wat dit allemaal zo lastig maakt die hele situatie in het midden-oosten, iedereen heeft gelijk en niemand heeft gelijk. En die ene SP-er wiens naam ik niet eens weet is gewoon een ontzettend dom iemand en een enorme populist. Want zoals je zelf zegt Kaat, niemand heeft om deze situatie gevraagd. Ik zelf heb al mijn naasten onvoorwaardelijk lief. Dus ongeacht hun geloof, hun afkomst of hun geaardheid.
Ik bewonder je om jouw moed om deze blog te plaatsen, omdat ik denk dat er mensen zijn die je nu in een hokje gaan plaatsen. Maar fuck die mensen, ze zijn onwetend, want in deze hele situatie kun je geen kant kiezen, het werd zowel de Israeliers als de palastijnen opgedrongen zonder dat hen destijds om een mening werd gevraagd.
En nu anno 2009 heeft de hele wereld een mening. Bijna iedereen kiest een kant, maar meestal ongefundamenteerd. En het is eigenlijk typisch het gedrag van kudde dieren, oordelen zonder de feiten te kennen. Moeten wij nu alle Joden veroordelen, omdat Israel zich verdedigt. Moet we nu alle Palestijnen (lees Islamieten) veroordelen, omdat ze vinden dat het hun recht is Israel aan te vallen?
Dikke onzin allemaal. De wereld is van iedereen, grenzen zijn alleen bedacht door zij die in al hun angsten de bestaande wereld orde willen handhaven.
Ik preek liefde en respect voor iedereen. Zolang we als normale mensen met elkaar in gesprek willen gaan is er geen noodzaak voor wapens. En ik denk dat voor elk conflict een oplossing is als beide partijen er voor openstaan.
En of je jezelf nu Jood noemt, Christen, Moslim of Boedist, als je je geloof beoefent zoals het in oorsprong is bedoeld, dan besef je je, dat je eigenlijk geen van allen bent. Maar gewoon een mens, die elke dag vecht met de lasten van het mens zijn. Een mens die niet zonder zijn naasten kan. Een mens die geen grenzen kent, want wie bepaalt nu waar je je wel of niet mag begeven? Wie bepaalt nu wat goed of slecht is? De enige die daar over kan oordelen is je ware zelf. Jij die als mens geen bestaansrecht heeft zonder je medemensen.

Ik moet me excuseren, het was niet mijn intentie om jouw blog met mijn geraaskalk te bevuilen.

Knuffel,

Theo

[Theo] (URL) - 13 Januari '09 - 22:56

Wat mooi dat je een standpunt inneemt. Ik vind het voor beide partijen een afschuwelijke situatie. En altijd weer zijn gewone burgers, die niets anders willen dan een normaal en vreedzaam leven, hier het slachtoffer van. Aan beide kanten.

esther () (URL) - 13 Januari '09 - 23:29

Met de communiste Meulenbelt kun je niet in discussie. Haar reactieforum dient alleen ter bewieroking van haar eigen Grote Gelijk. Je wordt onmiddellijk ingedeeld in een van haar Paradigma-categorieën.
Inderdaad kun je beter een mooi stuk schrijven als dit. Het laat zien dat er niet zoiets is als één waarheid, één gelijk. Iedereen haalt zijn gelijk en zijn waarheid uit zijn eigen emoties, achtergrond, geschiedenis e.d.
Het is alleen jammer dat er zoveel mensen kritiekloos achter Meulenbelt aanlopen, terwijl ze eigenlijk geen flauw idee hebben van alle elementen die een rol spelen in dit conflict.
Meulenbelt denkt haar onwrikbaar gelijk aan te tonen door alles rationeel en academisch te analyseren, stapels boeken van medestanders aan te halen en daar het domme volk mee om de oren te slaan.
Ze mist volkomen het punt. Een oorlog wordt aangedreven door de diepere lagen van onze hersenen, niet door de ratio.
Over mijn eigen ‘discussie’ met Meulenbelt, zie:
http://verbaljam.nl/index.php?itemid=264..

Arnoud (URL) - 13 Januari '09 - 23:59

Wat een wijsheid Ka! Ik volg de inval via BBC World, die veel Israel-hooggeplaatsten aan het woord laten en dat wekt nogal anti-israel sentimenten op (bij de presentatoren en ik denk ook het publiek). Te kort door de bocht en te aggressief, in mijn optiek. Doet te weinig recht aan de complexiteit. Maar net als jij erger ik me vervolgens aan wat ik op het net lees, waarin mensen keihard oordelen zonder zich ooit ook maar in de geschiedenis verdiept te hebben. Een gruwelijke tragedie, en een die genuanceerde standpunten vereist. De Meulenbelten van deze wereld zijn gewoon een beetje dom.

@ Danielle: Exile door Richard Nort Patterson is een thrillerachtig boek, waarin heel veel recente geschiedenis omtrent de israelis en de palestijnen aan bod komt. Superinteressant vond ik.
In Search of Fatima door Khada Karmi beschrijft de de problematiek vanuit een Palestijnse vrouw via een prachtig verhaal.

Gypsy (URL) - 14 Januari '09 - 06:30

Danielle; wat Gypsy zegt, dan lees je het van beide kanten want hoe je het wendt of keert en hoe graag ik ook wil openstaan voor beide kanten, mijn mening is ook gekleurd. Al wil ik er toch wel meer over gaan schrijven. Mijn grootouders woonden bijvoorbeel voor WOII al in Beirut en Jeruzalem. Bij soes (zie link) staat ook een interessante film en deze vrouw (http://www.youtube.com/watch?v=XN2fqe4oWsI) heeft ook een bijzondere mening over het conflict. Vooral omdat ze zelf Arabisch is.
Theo; je hoeft je helemaal niet te excuseren, ik vind dat je een prachtige reactie hebt geplaatst. Ik wil ook mijn naasten graag lief hebben. Alleen… wat ik al aangeef, als mensen mij dood willen hebben zonder daar een reden voor te hebben (behalve mijn cultuur dan), dan wordt het een beetje moeilijk. Al probeer ik het wel.
esther; absoluut.
Arnoud; ik kan me alleen maar bij je aansluiten en ik heb genoten van je log over mevrouw de Senator. Overigens vind ik het een grof schandaal dat zo’n mens senator mag zijn. Een politica moet kunnen discussieren en moet ook naar anderen kunnen luisteren. Zij is niet bekwaam. Tenzij ze in China of Iran gaat wonen.
@Gypsy; je weet dat de Britten het conflict eigenlijk hebben veroorzaakt? Zij hebben dubbele beloften gedaan naar de Arabieren en naar de joden toe. Nu brengen ze gekleurd nieuws. Maar ze spreken nooit over hun eigen schuld. Mijn grootvader had geen hekel aan de duitsers omdat ze schuld bekend hebben. Voor de britten had hij geen goed woord over.


Kaat - 14 Januari '09 - 10:38

Heb laatst het filmpje bij Soes gekeken en weet eindelijk eens iets meer achter het nieuws van vandaag…Ik kan steeds slechter tegen het journaal de laatste tijd, de uitzichtloze onderwerpen beheersen het nieuws. Oorlog en credietsrisis! Je hebt het mooi verwoord, al zullen de woorden alleen ons bereiken, voor jou misschien genoeg. Als goeddenkend mens zit je altijd machteloos toe te kijken. De gekken in de wereld hebben het voor het zeggen. Zoals ik laatst in een logje schreef: Wie denken ze in godsnaam wie ze zijn?! Ze gaan net als ons naar de wc maar hebben macht vergaard op een slechte manier. Het moet gezegt worden Kaat! Goed dat het hier nog eens zwart op wit staat…

kaatje (URL) - 14 Januari '09 - 13:02

Ik wil je bedanken voor deze overschouwing recht uit het hart. Het heeft mij meer bijgebracht dan alle berichtgevingen tot nu toe. Zoals ik op mijn blog al schreef, mijn bijdrage is dat ik iedereen een goed leven wens en dat geen enkele manier van geweld gerechtvaardigd is.Dus nogmaals dank en goeie moed!

tijdtussendoor () (URL) - 14 Januari '09 - 15:47

@Kaat: dat gekleurd vind ik in zoverre meevallen, dat ze veel hooggeplaatste israelis aan het woord laten, legerchef, ambassadeur, regeringswoordvoerder. Denk dat die mensen hun eigen kuil graven met wat ze zeggen. Iemand die meer respect opwekte was de zoon van een hooggeplaatste legerman die min of meer jouw standpunt verkondigde: de inval veroordelen maar wel benadrukken dat israel zich moet kunnen verdedigen.

Van die dubbele beloften heb ik idd weleens gehoord. Maar weet er niet het fijne van.

Gypsy - 14 Januari '09 - 16:26

kaatje en tijdtussendoor: dank
Gypsy; dat klopt wel, dat zijn eigen woorden, maar die kun je natuurlijk wel zo knippen dat het veel negatiever overkomt. Dat moet jij ook weten. Ze zenden alleen het negatieve uit. Bovendien; zo’n legerchef voert oorlog, wat denk jij dan. Heb je die engerd van Hamas’ gezien die het heeft over het uitroeien van de varkens?
Die dubbele beloften dat vertel ik nog wel eens. Het komt er op neer dat de Britten de joden en de arabieren hebben uitgebuit en vervolgens met een probleem zaten.


Kaat - 14 Januari '09 - 16:46

Kaat, heb je het nu over de Balfour declaration?

UncleB () (URL) - 14 Januari '09 - 22:22

Dank je voor je duidelijke verwoording.

Ikzelf leef zo een 15km ten zuiden van de autoweg Tel Aviv-Jerusalem. Gisteren moesten we voor het eerst onder de trap schuilen. Gewoon een raket-alarm. Blijkbaar worden nu op ons raketten met een groter kaliber afgevuurd..

In plaats om de miljarden eurogelden te gebruiken om scholen, univ’s en bedrijven op te richten zijn onze buren al jaren met dat geld aan het winkelen voor doodsprojectielen… met de enig doel; verderf en vernieling. Het is alsof ze mentaal nog in de vroege middeleeuwen zitten..

maharal (URL) - 15 Januari '09 - 08:51

Uncle; onder andere. In de WOII is er namelijk nog een belofte geweest aan de Rothschild's. De Britten hadden toen namelijk geen geld meer voor de oorlogsindustrie en dat hebben de Rothschild's hun toen gegeven. Ze zouden daar dan wel een joodse staat voor terug krijgen. Er is toen zelfs nog naar een stuk land in Uganda gekeken, maar uiteindelijk vond de hele wereld Palestina/Israel een beter gebied.
Maharal; sterkte.


Kaat - 15 Januari '09 - 11:13

Kaat, ik ben blij dat je je in de discussie mengt. En dat je ook meer inzicht geeft in de geschiedenis. Dus ik kijk ook uit naar je stukje over de dubbele belofte. Ik zie hier aan de reacties dat daar ook duidelijk behoefte aan is.
Ik heb in november tijdens mijn reis naar Israel en de West Bank (Gaza was toen al ook voor hulpverleners al niet toegankelijk) dingen gezien van Israel waar ik het absoluut niet mee eens was. Maar ik heb de moeilijke positie waarin Israel zich bevindt ook meer leren begrijpen. Dat neemt niet weg dat ik het geweld van Israel in Gaza buitensporig, buitenproportioneel etc. vind. Maar ik ben het helemaal met je eens dat anti-Joodse leuzen tijdens demonstraties ABSOLUUT niet kunnen. Ik was, ondanks het feit dat ik iets wilde doen en mijn onvrede wilde uiten, dan ook huiverig om te gaan protesteren omdat ik niet terecht wilde komen in demonstraties met een anti-Joods geluid of een oproep tot een nieuwe intifada. Afgelopen zaterdag was ik bij de wake voor Gaza in de Domkerk en daar hadden ze gelukkig wel toon gevonden waar ik me goed in kon vinden: stop het geweld. En dan bedoel ik AL het geweld. En een veroordeling van het standpunt van onze regering, want daar erger ik me ook mateloos aan.
Sorry voor de lange reactie die eigenlijk vooral bedoeld was als aanmoediging om door te gaan om het conflict vanuit jouw gezichtspunt te laten zien.

Marisa - 15 Januari '09 - 11:44

Door het liezen van ‘Een verhaal van liefde en duisternis’ van Amos Oz (een taai boek, maar zeker interessant)heb ik een iets beter inzicht gekregen. De SP’ers zouden het ook even moeten lezen!

Maaike (URL) - 16 Januari '09 - 10:53

Niemand heeft gelijk, terwijl iedereen gelijk heeft. Het ligt er maar net aan welke nieuwszender je bekijkt. That’s politics. Ik heb als moslimse nooit problemen gehad met Joden. Ik heb wel problemen met mensen die onschuldige mensen vermoorden, verkrachten, martelen etc. Wat je religie of afkomst dan ook mag zijn, ik vervloek dat soort mensen naar de hel.

Wat ik verder ook vind is dat er eens gekapt moet worden met de benamingen: jullie en ons. Wie is jullie dan? Wie is ons dan? Ben van mening dat er genoeg Palestijnen zijn die niet achter Hamas staan. Net zoals er genoeg Joden zijn die niet achter de oorlog staan die nu gaande is in Gaza. Onschuldige mensen gaan dood, omdat een klein groep mensen het verpest. Zoals altijd. Als er al gesproken moet worden in wij en jullie termen dan pleit ik voor WIJ = mensen voor de vrede en JULLIE = mensen die geen vrede willen. Ik ben niet voor de Joden. Ik ben niet voor de Palestijnen.

Ik ben voor Salaam/Shalom oftewel vrede.

Moslimse - 17 Januari '09 - 01:03

Marisa; de lange reactie is erg welkom, ik vind het mooi om jouw betoog te lezen.
Maaike; dat doen ze toch niet. Zo werkt dat met communisten, die begrijpen anderen niet en willen ze niet begrijpen, helaas.
@Moslimse; Ik ben het absoluut met je eens en vind het erg fijn dat je reageert. ‘Jullie’ heb ik expres gebruikt omdat ik de brief ook aan de anti Israel demonstranten heb gericht, dus niet aan jou of mensen die dezelfde opvattingen hebben als jij. Ik ben ook voor Salaam/Shalom. Gelukkig lijkt Israel zich nu terug te trekken.


Kaat - 19 Januari '09 - 13:34

“Daarom begrijp ik waarom Israel nodig is.”

Dat slaat dus totaal nergens op. Jij beweert dus dat je het helemaal begrijpt waarom de ene schijnheil de andere vermoord.

Leuk geprobeerd.
Jij kan beter kan schrijven over politieke dingen.

Babe () - 24 Januari '09 - 00:23

ik bedoelde natuurlijk dat jij beter niet kan schrijven over politiek.

Als je je echt in dit geval zou verdiepen kom je erachter dat ook Rotschild geen schone handen had en dat die familie nog steeds zeer goed verdient aan deze oorlog.

Babe () (URL) - 24 Januari '09 - 00:39

@Babe; Ik vraag me af of je jezelf wel verdiept hebt in het probleem. Je roept hier wat boute dingen, maar je geeft verder geen toelichting. De Rothschild’s bestaan inmidddels uit honderden mensen en verschillende families. Toevallig heb ik een van de Rothschild’s leren kennen tijdens een charity event. Zij hebben namelijk miljoenen euro’s gegeven aan de Hadassah ziekenhuizen. Ziekenhuizen waar Palestijnen en joden naast elkaar werken en iedereen geholpen wordt. Je mag best een andere mening hebben en je bent welkom om die toe te lichten. Maar ga hier niet zo maar roepen ‘dat slaat nergens op’ en ‘jij kan beter niet over politiek schrijven’, want ook ik heb recht op mijn mening. Als het je niet zint, ben je altijd welkom bij mevrouw Meulenbelt die ook maar een mening wil horen.

Kaat - 24 Januari '09 - 12:23



Trackback link: http://www.desalniettemin.com/pivot/tb.php?tb_id=1078


  
Persoonlijke info onthouden?

/ Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.
 

Laatste Reacties

Fred (de weggehaalde mo…): Nogal genante situatie kan ik me voorstellen! ;)
Fred (Maar wat als ze n…): Bel-me-niet-register werkt nog niet goed! Ik heb me…
Maaike (Maar wat als ze n…): Ik dank het bel-me-niet register op mijn blote knie…
tijdtussendoor (Maar wat als ze n…): Hier is het al eeuwen geleden dat ik nog zo iemand …
Jet (Maar wat als ze n…): Whahahaha, dit is een hilarisch log en zoooo uit mi…
esther (Maar wat als ze n…): Hier hebben we een soort jehova’s 2.0: de collectan…
MissNuchter (Maar wat als ze n…): Hahaha!!!! Hilarisch; zie de PVDA jongeling al sta…
Marisa (de geefbereidheid…): Nu ben ik helemaal blij met je logje! Ik heb deze w…

Archieven

01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
01 Apr - 30 Apr 2008
01 Mrt - 31 Mrt 2008
01 Feb - 29 Feb 2008
01 Jan - 31 Jan 2008
01 Dec - 31 Dec 2007
01 Nov - 30 Nov 2007
01 Okt - 31 Okt 2007
01 Sep - 30 Sep 2007
01 Aug - 31 Aug 2007
01 Jul - 31 Jul 2007
01 Jun - 30 Jun 2007
01 Mei - 31 Mei 2007
01 Apr - 30 Apr 2007
01 Mrt - 31 Mrt 2007
01 Feb - 28 Feb 2007
01 Jan - 31 Jan 2007
01 Dec - 31 Dec 2006
01 Nov - 30 Nov 2006
01 Okt - 31 Okt 2006
01 Sep - 30 Sep 2006
01 Aug - 31 Aug 2006
01 Jul - 31 Jul 2006
01 Jun - 30 Jun 2006
01 Mei - 31 Mei 2006
01 Apr - 30 Apr 2006
01 Mrt - 31 Mrt 2006
01 Feb - 28 Feb 2006
01 Jan - 31 Jan 2006
01 Dec - 31 Dec 2005
01 Nov - 30 Nov 2005
01 Okt - 31 Okt 2005
01 Sep - 30 Sep 2005
01 Aug - 31 Aug 2005
01 Jul - 31 Jul 2005
01 Jun - 30 Jun 2005
01 Mei - 31 Mei 2005
01 Apr - 30 Apr 2005
01 Mrt - 31 Mrt 2005
01 Feb - 28 Feb 2005
01 Jan - 31 Jan 2005
01 Dec - 31 Dec 2004
01 Nov - 30 Nov 2004
01 Okt - 31 Okt 2004
01 Sep - 30 Sep 2004
01 Apr - 30 Apr 2004

Links

Rose
Zezunja
Polle
Esther
Aukje
Gypsy
Maaike
UncleB
Katyo
Luna
Soes
Theo
PS
Mo
Karen
Jolie
Jet

Stuff

Powered by Pivot - 1.40.7: 'Dreadwind'
XML: RSS Feed
XML: Atom Feed

Credits

Template in beheer van Pivot, en aangepast door soyrosa.nl

Zoek!